Czym jest kwalifikowany podpis elektroniczny?
To zaszyfrowany, przypisany do konkretnej osoby, uwierzytelniony podpis, do wykorzystania którego wystarczy odpowiednie oprogramowanie, certyfikat oraz nośnik.
Kwalifikowany podpis elektroniczny możemy zastosować i wykorzystać w relacjach zarówno biznesowych jak i prywatnych. To proste, wygodne i bezpiecznie narzędzie mające na celu ułatwienie i dopełnienie codziennych czynności. Dzięki temu, że możemy podpisać dokument elektronicznie, możemy złożyć go za pośrednictwem Internetu w wymaganym miejscu np. w urzędzie. Przy jego użyciu w łatwiejszy sposób możemy złożyć deklaracje, podpisać faktury, protokoły, wnioski, pisma procesowe, aplikacje na studia czy inne dokumenty.
Kwalifikowany podpis elektroniczny zdecydowanie usprawnia zarówno komunikację z administracją publiczną, jak i kontrahentami czy klientami bez konieczności spotkania czy wizyty.
Zmiany, zwłaszcza w ostatnim czasie, spowodowane pandemią Covid19, rozpowszechniły użycie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Sprawiły, że coraz łatwiej i bardziej dostępna staje się taka forma uwierzytelnienia dokumentu.
Kwalifikowany podpis elektroniczny w pracy tłumacza przysięgłego
Ustawodawca dał możliwość tłumaczom przysięgłym uwierzytelniania tłumaczeń za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Reguluje to artykuł 18 Ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego:
„1a. Tłumacz przysięgły może, za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, poświadczyć tłumaczenie lub odpis pisma w postaci elektronicznej. Poświadczenie odpisu pisma w postaci elektronicznej może być dokonane tylko na podstawie oryginału, tłumaczenia lub odpisu dokumentu w formie pisemnej.”
Wydany w Polsce bezpieczny podpis elektroniczny oparty na kwalifikowanym certyfikacie jest uznawany za kwalifikowany podpis elektroniczny we wszystkich państwach Unii Europejskiej – to oznacza, że tłumaczenia uwierzytelnione, opatrzone takim podpisem, będą honorowane we wszystkich krajach Unii.
Skutki prawne dokumentu z kwalifikowanym podpisem elektronicznym
Skutek prawny dokumentu opatrzonego zwyczajowym, odręcznym podpisem oraz podpisanego przy pomocy kwalifikowanego podpisu jest identyczny.
Najważniejszą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę jest to, że dokumenty z e-podpisem są ważne tylko w wersji elektronicznej. Po wydruku ważność swoją tracą.
Gdzie wykorzystam dokument z podpisem kwalifikowanym?
Dokumenty zaopatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym przyjmuje:
* urząd skarbowy;
* ePUAP;
* e-KRK;
* Krajowy Rejestr Sądowy;
* Narodowy Fundusz Zdrowia;
* Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
* Generalny Inspektor Informacji Finansowej;
* Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej;
* wszystkie urzędy, banki;
* szkoły i instytucje różnego szczebla;
a także wykorzystamy je w sprawach z:
* firmami i osobami prywatnymi;
* przy umowach B2B oraz B2C;
* przy dokumentacji wewnętrznej firmy, dokumentach HR;
* przy udziale w aukcjach elektronicznych.
Tłumacz przysięgły języka ukraińskiego